Kopiering på det visuelle feltet. Hvilken betydning har hvem som kopierer?

Av: Silje Bergman

Konferansebidrag i Nettverkskonferansen -Kunst og håndverk 2019, arrangert på Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden.

Økende bruk av bilder og visuelle kommunikasjonsformer gjør kunnskap om det visuelle språket stadig viktigere. For å mestre det visuelle språket er det ikke likegyldig hvordan bilder brukes. En utfordring er ofte at man vil bruke et bilde som noen andre har skapt. På samme måte som det finnes regler for hvordan vi kan bruke andres skrevne tekst, finnes det også regler for å bruke andres visuelle verk. Men er disse reglene like for alle? Hvilken betydning har det om det er en anerkjent kunstner som kopierer en annens arbeid, eller om det er en 6. klassing som lærer maleriteknikker gjennom å kopiere de store mesterne?
Det er ikke uten betydning om det er jeg, du, eller en kjent kunstner som bruker et vernet verk, eller blir kopiert. Eller hvem det er som gjør materialet tilgjengelig for allmennheten. Posteren presenterer hva slags problemstillinger som oppstår, avhengig av hvem det er som utfører en
kopierende/publiserende handling. Den vil visualisere, stille spørsmål ved, og forklare vanskelige sider ved opphavsrett til bilder gjennom korte tegneseriestriper. De vil særlig legge vekt på skolen som kontekst. Tegneseriestripene skal dermed åpne opp for spørsmål og betraktninger, men mest av alt sette fokus på et tema som blir viktigere å være bevisst på i undervisningen, og som ikke kommuniseres godt nok i lærerutdanningene.
Problemstillingene posteren tar opp inngår i tredje del av et doktorgradsprosjekt om opphavsrett i klasserommet. Overordnet tema for denne er åndsverkslovens dilemma for undervisning i kunst og håndverk. Forskningen som gjøres her skal bidra til økt kunnskap om bruk av andres visuelle åndsverk i eget skapende arbeid. Gjennom å vise poster på Nettverkskonferansen ønsker jeg å teste hvordan budskapet kommuniseres til andre fra eget fagfelt, og hvor mye presentasjon eller forklaring som kreves i tillegg.

Nøkkelord: Åndsverkloven, Kopiering, Opphavsrett i kunst og håndverk.

usn.no