Tekst: Lovise Søyland og Kirstine Riis Foto: Marek Podowska
Nettverkskonferansen i kunst og håndverk 2019 på USN Campus Notodden
21.-22. januar var over 110 deltakere fra UH-sektoren fra hele landet samlet ved USN på Notodden for å delta på Nettverkskonferansen i Kunst og håndverk 2019.
Nettverket ble dannet etter initiativ fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen i samarbeid med Kunst og håndverksmiljøet i UH-sektoren. Nettverket har årlige nettverkskonferanser med keynote-forelesninger og paperframlegg. «Forskningsformidling og erfaringsutveksling er de viktigste målene for nettverkskonferansen», sier Merete Hassel fra Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) og Lovise Søyland, doktorand ved Universitet i Sørøst-Norge (USN). Kirstine Riis, førsteamanuensis ved USN, legger til at noe av det viktigste med konferansen er å ha en møteplass hvor vi opplever å være en del av et stort og sterkt fagmiljø.
Og at dette fagmiljø vokser og styrkes ble synlig med årets konferanse, som satte deltakerrekord. Under konferansen var det sesjoner med til sammen 64 paperframlegg. Nettverkskonferansen er en viktig møteplass for erfaringsdeling og det bidrar til å styrke kunst- og håndverksfaget i utdanningen fra barnehage til høgskole- og universitet. «Dette er med på å heve fagets posisjon i utdanningssektoren», forklarer Merete Hassel.
Ett allsidig program: Insektsbeinpoesi, forskningsformidling og workshops
Rektor ved USN, Petter Aasen, holdt åpningstalen og viste til Notoddens lange tradisjon innenfor formgiving, kunst og håndverksfag. Fra da Statens sløyd- og tegnelærerskole ble startet i 1938 til dagens Institutt for estetiske fag som har et bredt studieprogram innenfor kunst- og håndverksfag, mediefag, drama og musikk. Det siste fikk deltakerne oppleve, da studenter ved det nyopprettede bluesstudie spilte to blueslåter sammen med læremesteren sin, Trond Ytterbø.
Figur 1 Studenter og underviser ved Bluesstudiet spilte under åpningen
Konferansen hadde gleden av å tilby et allsidig program med to keynotes fra vertsinstitusjonen. Første var Jadwiga Podowska, dosent ved USN, med keynote-forelesningen «Antropocene surdeigsbrødet og andre bedrøvelige historier». Podowska fortalte om flere av hennes kunstneriske prosjekt og hun åpnet døren på gløtt inn til et helt særlig rom. «I dette rommet finnes det svermer av «barnslige spørsmål», forstyrrende observasjoner, merkelige eksperimenter og uendelig søken etter noe man ikke vet hva er.» Etter forelesningen ble konferansedeltakerne invitert til åpning av Podowskas utstilling The History of Anthropocentric Perception
Figur 2 Jadwiga Podowska åpnet sin utstilling The History of Anthropocentric Perception
Den andre keynote var Marte S. Gulliksen professor ved (USN). Gulliksen tok i forelesningen utgangspunkt i sitt forskningsprosjekt; «Making Matters?», hvor hun har undersøkt hvordan en gjennom skapende prosesser, konkretisert i arbeid med rått tre, kan utvikle forståelse for læring. Gulliksen betonte forståelsen av at læring er en endringsprosess som foregår i et samarbeid mellom hjernen, kroppen og de sosiale og kulturelle omgivelsene.
Keynote: Marte Sørebø Gulliksen
En alternativ omvisning
Mange av konferansens deltakere hadde erfaringer og opplevelser fra verkstedene på Notodden som student, underviser eller forsker. Noen av disse ble kanskje gjenoppfrisket under mandagens omvisning, for i år fikk konferansedeltakerne mulighet for å delta i forskjellige workshops i de mange og flotte verkstedene på Campus Notodden. «Det er svært viktig for fagmiljøet vårt å sette fokus på samspillet mellom det praktisk skapende, undervisning og forsking», sier Lovise Søyland. Det å gjøre og ikke bare snakke om å gjøre ble mottatt svært positivt. Ansatte ved Institutt for estetiske fag ved USN riggede til en variert og spennende vifte av aktiviteter og deltakerne kunne velge mellom alt fra å lodde ring i sølv, flette flammeband eller lage sammenføyning i tre, til å eksperimentere med konkret og digital forståelse av materialer og materialitet, laser-cutting, lek med leire i bevegelse, utforsking av muligheter for å jobbe med lyd og bilde, samt dreiing i leire med bind for øynene.
Figur 3 Astrid Hus forteller om fletting av flammeband
Camilla Groth, førsteamanuensis ved Institutt for estetiske fag, var ansvarlig for sistnevnte workshop forklarer: «Jeg ønsker at ‘eleven’ skal få føle materiales struktur. Når en har bind for øynene må en bruke andre sanser for å forstå leiras egenskaper».
Figur 4 Groth instruerer ved dreiebenkene
Ansatte ved IEST campus Notodden hadde gjort en stor jobb med å skape gode rammer for konferensen. Under konfereransemiddagen lyste islyktene ute mens bordet stod dekket med blomster, bilder og fargede håndarbeidsprodukt og inviterte til interessante og hyggelige samtaler.
Figur 5 Stemningsfuld atmosfære under konferansen
Fremtidens skole og utdanning
Flere av paperfremleggene på årets konferanse handlet om Fagfornyelsen, fornyelsen av lærerplaner i norsk skole, og i programmet var der satt av tid til presentasjon og diskusjon av arbeidet med de nye læreplaner. Leder av nasjonal arbeidsgruppe Liv Klakegg Dahlin (OsloMet) ga konferansedeltakerne innsikt i gruppens arbeid frem mot ny forestående høringsrunde av de nye læreplaner for Kunst og håndverk.
Figur 6 Liv Klakegg Dahlin redegjør for arbeidet med de nye læreplaner
Jostein Sandven (USN) representerte gruppen som har jobbet med den nye lærerutdanning i praktisk estetiske fag, og fortalte om utdanningen, som fra 2020 skal avløse faglærer- og masterutddaningen.
Slikt sluttet konferansen med et tit inn i fremtiden for Nettverkskonferansens deltakere og kunst og håndverksmiljøet.
Arbeidsutvalget for årets konferanse har bestått av Merete Hassel (KKS) Lovise Søyland, USN, Kirstine Riis, USN, Ingvard Bråten, HVL (Høgskulen på Vestlandet), Mari-Ann Letnes, NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet).