MUSIKK OG BÆREKRAFT – Av PÅL RUNSJØ OG OLAV BØDTKER-NÆSS

Info om musikkstudiet ved HSN: https://www.usn.no/studier/finn-studier/kunst-design-og-musikk/arsstudium-i-musikk/
Inlegget er først publisert i SANDEFJORDS BLAD 30.1 2018

MUSIKK OG BÆREKRAFT
Av PÅL RUNSJØ OG OLAV BØDTKER-NÆSS
Vi er to musikkansatte i lærerutdanningen ved Høgskolen. Våre studenter synger og spiller, og denne vinteren gjennomfører de musikkprosjektet «Musikk og Bærekraft». Studentene lager sin egen musikk om bærekraft og fremfører den for skoleelever. I tillegg forsker studentene på sin egen læring og utvikling. Det har vekket stor interesse hos dem, i tillegg til et engasjerende bærekrafttema og at de elsker musikk, er forskning nytt for dem. Høgskolens strategi er å inkludere studenter i forskning.
Musikkstudentene har fått både et globalt og regionalt perspektiv på «Musikk og bærekraft». FNs mål om bærekraftig utvikling, forelesninger på gjenvinningsanlegget utenfor Tønsberg og på Høgskolen, samt ekte inspirasjon fra søppeldronningen i Sandefjord Søppelplukkerlag, har pekt på forbindelser mellom kultur, natur og økonomi. Bærekraftig utvikling har også kommet inn som et tverrfaglig tema i skoleverket, og studentenes musikalske ildprøve er å formidle bærekraftig utvikling gjennom musikk til skoleelever. Elever på Sem skole og Unneberg skole er publikum.
Da statsminister Solberg og høgskolens rektor Aasen åpnet gjenvinningsanlegget i 2016, var alle glad for at teknologiske endringer betyr noe for vår tids store miljøutfordringer. Men man må ikke glemme menneskelige endringer, der kommer musikk inn i det store bildet. I musikk lærer våre studenter at kommunikasjon og relasjoner mellom mennesker påvirkes av musikk, og de lærer at musikk trenger dypest inn i sjelen, bringer skjønnhet og glede til dem som får høre musikk.
Vi forteller hvordan musikk har fulgt de store samfunnsendringene. Musikkepokene barokk og romantikk osv markerer overganger mellom kirkemakt, fyrstehus og demokratier. Man kan for eksempel si at Bachs kirkemusikk representerer reformasjonen, Chopins klaververker forteller noe om nasjonalstatene og Hendrixs gitar gir innsikt i krig på en måte som ikke avisoverskriftene makter.
Musikk kan være historiefortelling, og det grønne skiftets fremste markører vil neppe være mindre bilkjøring, kildesortering eller mindre plast. Nei, bærekraftig utvikling vil markeres gjennom menneskers tanker, følelser og verdier uttrykt gjennom musikk. Det er ideen og begrunnelsen for «Musikk og bærekraft», der studentene komponerer, forsker og formidler musikk til skoleelever.

«Musikk og bærekraft» er

• et undervisningsprosjekt innenfor estetiske læreprosseser med komposisjon og musikkformidling
  • et forskningsprosjekt med daglige studentrefleksjoner (tre uker)

Bildene viser

• Oppstart prosjekt med sprudlevann.
  • Inspirator Rannveig Horntvedt fra Sandefjord søppelplukkerlag som av dronning Sonja ble beæret som søppeldronning.
  • Inspirasjon fra gjenvinningsanlegget utenfor Tønsberg «den magiske fabrikken»
  • Daglig Refleksjoner
  • Tre bilder fra konserten i Bakkenteigen Kulturhus