Hver dag alle dager – Kunstutstilling av Hilde Iren Dølheim og Linn Obrestad

Hver dag alle dager
Hilde Iren Dølheim og Linn Obrestad
I denne utstillingen stiller vi spørsmål om, og i, det hverdagslige, om det enkle, det kompliserte, det sterke og det lille. Arbeidene har direkte observasjoner og hendelser fra hverdagen som utgangspunkt.
Utstillingen består av to ulike verk som er bearbeidet sammen av begge kunstnerne til en felles rombasert installasjon.
Utstillingen er en del av masterstudiet i design, kunst og håndverk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, campus Notodden.
Linn Obrestad har filmet fire jenter fra Uganda siden 2009 og dette filmmaterialet er hennes utgangspunkt. Prosjektet handler om å utforske hvordan filmteknikker, spesielt narrativ-stilistiske virkemidler, og ulike presentasjonsformer påvirker vår opplevelse av historien som blir fortalt og filmkarakterene som forteller dem.
Arbeidet består av en utstillingsdel der hun viser en videoinstallasjon og en samling kortere sekvenser der hun undersøker ulike filmatiske formidlingsteknikker. Disse utprøvningen vil til slutt bli en del av en dokumentarfilm om jentene.
Hilde Iren Dølheim sin installasjon handler om hverdagstaklingene vi alle opplever, små og store, mange og få. Det kan dreie seg om alt fra politiske irritasjoner, familie-livets frustrasjoner og gleder og dypt personlige utfordringer. Hilde har undersøkt hvordan slike opplevelser kan omformes til en installasjon av abstraherte objekter og tekster.
Gjennom materialene metall, tre, foto og tekst og med referanser til instrumenter, verktøy og hverdagslige objekter skapes følelser og erkjennelser fremfor sannheter og påstander. Elementene i installasjonen skal sammen gi en opplevelse av å være i, eller en del av, noe like mye som å betrakte noe.
Målet med installasjonen er å skape et rom som betrakteren kan gå inn hvor flere sanser blir satt i sving.

Master i design, kunst og håndverk: https://www.usn.no/studier/finn-studier/kunst-design-og-musikk/master-i-design-kunst-og-handverk/