I Lysbuens skjær

Afslutningsutstilling for materialefagsstudierne ved Institutt for estetiske fag

Tekst: Kirstine Riis Foto: Marek Podowska

Fredag d. 25. maj åbnede afslutningsudstillingen for årsstudier i materialefagene Tre med metall, Leire og Tekstil ved USN, Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden.

Udstillingen blev kaldt I Lysbuens skjær og var placeret i verdensarv-historiske Ovnshus A i Hydroparken, hvor lysbueovne tidligere stod i produktion af nitrogendioxid for gødningsproduktion.

Mødet mellem studenternes produkter, den gamle industribygning, og besøgende fra både byen og universitetet skabte et spændende samspil og en unik stemning.

På åbningen var der musik ved bandet Pierre, studenter ved Rytmisk musikk og studioarbeid, Institutt for estetiske fag, campus Notodden, samt taler ved blandt andet styreleder i USN, Rune Nilsen og Notoddens ordfører Gry Fuglestvedt Blöchlinger.

Styreleder for USN, Rune Nilsen, holdt en inspirerende tale

Rune Nilsen trak linjer fra sin egen barndom og minder fra Hydroparken, erfaringer med at inkludere kunstudtryk i sit arbejde som mediciner, samt referencer til formingsmiljøet ved den tidligere lærerhøgskole i Notodden og betonede i sin tale værdien og betydningen af de praktiske, æstetiske fag for det nye universitet. Han påpegede det særlige potentialet, der ligger i Notoddens tradition og historie.

En engageret Notodden-ordfører, Gry F. Blöchlinger, holdt tale

Gry F. Blöchlinger var stolt og imponeret ordfører. Hun gav udtryk for, at hun forventer og ønsker meget samarbejde mellem USN og Notodden Kommune i fremtiden.

Student Margrete Ballo holdt en rørende tale om studieåret, der er nu forbi.

Næstleder for Institutt for estetiske fag, Liv Andrea Mostøl, klippede den rosa uldtråd og erklærede udstillingen for åben.

Musik ved bandet Pierre

I Ovnshus A startede en industriel revolution for over 100 år siden. Hvem ved, måske er det den skaberkraft, praktiske færdigheder, formforståelse og kreativitet, som studenterne har udviklet på materialefagsstudierne, som kan bidrage til en ny industriel revolusion?

Et hjerteligt møde. Til venstre tekstilstudent Sigrid Rødli, som med kjolen forener søm, tekstiltryk, broderi og e-tekstil (programmering af lyd og lys i dekoren) udtrykker temaet ”frykt” Til højre skulptur skabt af leirestudent Caroline Claudiussen.

Opgavebesvarelser fra emnet Arkitektur på årsstudiet i Tre med metall. I opgaven skulle studenterne skabe et minihus på 90 m3.  Stor variation i besvarelserne.

Tre studentarbejder fra emnet Trådteknikker på årsstudiet Tekstil. Her har studenterne designet egne plagg med inspiration af traditionel mønsterstrik. I baggrunden ses tekstilstudent Ursula Storms installation ”Abnormal is normal” fra emnet Kunstuttrykk. Gennem en kombination af broderi og e-tekstil vises 6 forskellige vulva. Værket er en kritisk kommentar til øget kropspres og intimkirurgi.

Udstillingen var åben for publikum d. 25.-27.5. Adskillige besøgende gik i dialog med de udstillede produkter.

Tilrettelegging for blogg: Morteza Amari

Finn studier ved institutt for estetiske fag her: