TRANSFORMAKSJON
Tekst og foto: Karete Roksvåg og Lovise Søyland
Barnehagelærerstudenter på fordypningsemnet Material og
digital utforsking var inne på tredagers samling i uke 37. Tema for
samlingen var TRANSFORMAKSJONer med materialet papir. Transformaksjon handler om
en kognitiv-kroppslig, emosjonell og sanselig tilstedeværelse i handlinger med
materialer. Ved å transformere et materiale kan vi skape et spor, et uttrykk,
vi kan transformere oss selv, alene eller i fellesskap. Gjennom å skape romlige
papirformasjoner i stort format arbeidet studentene med å utforske
handlingsmulighetene i møte med papir.
Samlingen startet med en kort introduksjon til tematikken
før en omvising i utstillingen Papirkunst[LS1] . I utstillingen hadde vi
fokus på hvordan materialiteten var bærende i verkene. Studentene arbeidet i
grupper og utforsket utvalgte verk gjennom sanser, ulike kameralinser og
refleksjon.
Med utgangspunkt i materialet papir skapte gruppene tredimensjonale,
romlige og nonfigurative formasjoner i formingsverkstedet. Formasjonene er resultater
av deres utforsking av materialet. Bærende spørsmål i arbeidet var: Hvilke
uttrykksmuligheter har dette materialet? Hvordan synliggjøre materialets
uttrykksmuligheter i egne formasjoner? Ulike verktøy og formingsmateriell var
tilgjengelig for å kunne prege materialet og for å fremheve dets materialitet.
Karete og Lovise