Universitetslektor ved Institutt for estetiske fag, Jostein Sandsven er akkurat ferdig med å karaktersette fordypningsoppgava som fem stunder ved faglærerutdanninga i Design, kunst og håndverk har stilt ut på campus Notodden.
Det er oppgaver som spenner fra gjenbruk til å utforske grenselandet mellom det skulpturelle og det funksjonelle.
– Studentene skal trenes opp i arbeidsmetoder og analytisk tekning, sier universitetslektoren. Gjennom fordypningsoppgava, som er en forsmak på hva bacheloroppgava er, skal studenten vise at en har et visst faglig ferdighetsnivå. De skal lære å bruke det digitale i designprosessen, drøfte hva de har kommet fram til og det skal relateres til arbeid i ungdomsskole og videregående skole, legger Sandven til.
Hvordan de fem studentene i Design, kunst og håndverk har løst fordypningsoppgava kan du sjøl se ved å ta turen til prosjektrommet vis a vis Store galleri.
– Design, kunst og håndverk er et nedprioritert fag – dessverre, sier studentene.
– Mange ser på det som et kosefag, det er feil, legger Malin til.
– Det er et fag som skaper mestringsfølelse. Alle kan nemlig mestre å lage noe, sier Sarah.
Hun vil, som de fire andre, arbeide for at faget skal få sin rettmessige plass i norsk skole.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________