Hvordan fordype seg i design, kunst og håndverk

Universitetslektor ved Institutt for estetiske fag, Jostein Sandsven er akkurat ferdig med å karaktersette fordypningsoppgava som fem stunder ved faglærerutdanninga i Design, kunst og håndverk har stilt ut på campus Notodden.

Det er oppgaver som spenner fra gjenbruk til å utforske grenselandet mellom det skulpturelle og det funksjonelle.

– Studentene skal trenes opp i arbeidsmetoder og analytisk tekning, sier universitetslektoren. Gjennom fordypningsoppgava, som er en forsmak på hva bacheloroppgava er, skal studenten vise at en har et visst faglig ferdighetsnivå. De skal lære å bruke det digitale i designprosessen, drøfte hva de har kommet fram til og det skal relateres til arbeid i ungdomsskole og videregående skole, legger Sandven til.

Hvordan de fem studentene i Design, kunst og håndverk har løst fordypningsoppgava kan du sjøl se ved å ta turen til prosjektrommet vis a vis Store galleri.

Malin Hoggstad Holte (Øyfjell), Lea Renate Tellenes Narvestad (Flekkefjord),
Sarah Heimen (Mo i Rana), Maria Kristina Lapiten (Sogndal) og
Anette Thorkildsen (Kvinnherad) er alle interessert i kunst og håndverk
og har en klar forståelse for betydningen av faget.
Ikke minst i tverrfaglig sammenheng.

– Design, kunst og håndverk er et nedprioritert fag – dessverre, sier studentene.
– Mange ser på det som et kosefag, det er feil, legger Malin til.
– Det er et fag som skaper mestringsfølelse. Alle kan nemlig mestre å lage noe, sier Sarah.
Hun vil, som de fire andre, arbeide for at faget skal få sin rettmessige plass i norsk skole.

Malin Hoggstad Holte – Oppvinning – hvordan gjenbruke avfall av tre
I Malins oppgave prøver hun å skape ny verdi
av det en kanskje ikke tenker har noen verdi.
En grov pallerest blir ‘oppvinnet’ til en hylle – for urter og flasker.
Rester av trykkimpregnerte bord blir til solide fuglebrett.
Alle med tanke på å at eleven skal få oppgaver de kan mestre.

______________________________________________________________________________


Sarah Heimen – Fra 2D til 3D
Sarah hadde jugendstilen og detaljarbeidet i dekor og ornamentikken
i stilarten som inspirasjonskjelde.
Gjennom en omfattende designprosess forsket Sarah på hvordan
en kan overføre det to-dimensjonale bildet til keramikk.

______________________________________________________________________________

Lea Renate Tellenes Narvestad – Glasurens hemmeligheter
Lea utforsket glasuren og hvordan den påvirker formuttrykket.
Gjennom fordypningsoppgava vil hun frarøve noe av
glasurens hemmeligheter.

______________________________________________________________________________

Anette Thorkildsen – Skulpturelle og funksjonelle knivskaft.
Gjennom den sterke knivtradisjonen og inspirasjon frå
smykke-kunstnaren Liv Blåvarp, forska Anette på
korleis lage både et skulpturell og funksjonelt knivskaft.

______________________________________________________________________________

Maria Kristina Lapiten – Teksturstrikk
Maria ville finne ut korleis lære å lese strikkeoppskrifter
gjennom ord og ikkje video.
Gjennom å strikke teksturmønster utforska ho språket i strikkeoppskrifter,
med tanke på korleis ein skal lære barn og unge og handverket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *