A/r/tography en kindereggmetodologi? – En undersøkelse av metodologiens muligheter og plastisitet i forskning og undervisning

Av: Kari Carlsen, Trude Iversen og Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Konferansebidrag i Nettverkskonferansen -Kunst og håndverk 2019, arrangert på Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden.

A/r/tography er en metodologi innenfor kunstfaglig forskning som i de senere år har slått rotskudd inn i utdanningsforskning i Norge knyttet til kunstfag. Undervisning i UH-sektoren skal være forskningsbasert, men hva med undervisningsbasert forskning? I dette paperet presenteres en undersøkelse av A/r/thography som mulig plastisk, rhizomatisk og interdisiplinær metodologisk inngang i sammenfiltring av forskning og undervisning.

Undersøkelsen tar utgangspunkt i et undervisningsprosjekt fra formingsundervisning ved barnehagelærerutdanninga hvor studenter arbeider med undersøkelser i materialene ull og leire ute, samtidig som de undersøker hvordan de kan invitere barn inn i en pågående estetisk prosess. Undersøkelsens forskningsspørsmål er:

På hvilke måter kan undervisning og forskning filtes sammen og materialisere seg som A/r/togrphy i samarbeid med studenter, barnehagebarn og materialene ull og leire i uterommet, og hvilke kvaliteter tilfører A/r/togrphy som metodologi vår undervisning og forskning som sammenfiltret praksis?

Undersøkelsen kan ses som et assemblage av formingslærere (kunstfagslærere)/forskere, studenter og en gruppe (barnehage-) barn som sammen utforsker ull, leire, stedlige materialer og kvaliteter i relasjon til tid, sted og transformasjoner i en periode på 3 dager. Utforsking av materialer og steder er av rhizomatisk karakter fundert i Deleuze og Guattaris tenkning, og åpner for det eksperimentelle og mangfoldige. Undervisningsassemblaget utgjør en mangefasettert prosess hvor forskning, undervisning, læring og skapende virksomhet er sammenfiltret for barn, studenter og kunstfagslærere/forskere. I dette assemblaget produseres tråder og linjer av intensiteter, bevegelser, affekter og innsikter i stadig pågående prosesser i lag og koblinger.

Transformasjoner (blivelser), eller forvandlinger og læring foregår som: materialtransformasjoner, stedstransformasjoner, kunnskapstransformasjoner og relasjonstransformasjoner gjennom estetiske og eksperimentelle prosesser. Barn, studenter og lærere er alle forskende, lærende og skapende sammen i prosessen. I denne undersøkelsen gjør vi både forskningsbasert undervisning som bygger på andres og egen forskning, og undervisningsbasert forskning gjennom A/r/tography forstått som en plastisk og transformativ forsknings- og undervisningsmetode.

Undersøkelsens bidrag til feltet handler om å utforske, synliggjøre og brette ut undervisning og forskning som en interdisiplinær og rhizomatisk prosess gjennom A/r/tography. Med denne metodiske tilnærmingen kan kunstfagslæreren se på undervisning, forskning og kunstnerisk praksis som en sammenfiltret økologi der forskning og undervisning blir levd skapende praksis.

Nøkkelord: A/r/tography, interdisiplinær, undervisningsbasert forskning, studenter, barnehage

Spørsmål til diskusjon: Hvordan kan A/r/tography bidra metodisk til å skape nærmere sammenheng mellom forskningsbasert undervisning og undervisningsbasert forskning?