Erfaringsbasert læring i evolusjonsperspektiv

Av: Biljana C. Fredriksen

Konferansebidrag i Nettverkskonferansen -Kunst og håndverk 2019, arrangert på Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden.

Å lære gjennom erfaringer er viktig læringsform i kunst- og håndverksfaget. Dette vet vi som jobber med faget, men det kan være vanskelig å argumentere overfor andre, politikere, ledere, hvorfor det er så viktig å lære gjennom kroppslig og aktivitetspreget samspill med materialer, verktøy og omgivelser. Denne presentasjon synliggjør betydning av erfaringer ikke bare i kunst- og håndverksfaget, men hvordan læring gjennom erfaringer er forutsetning for overlevelse i verden i stadig endring. Behovet for å ta ansvar for bærekraftig utvikling er større enn noen gang.

Presentasjonen bygger på en rekke prosjekter som henger sammen: a) fra mitt doktorgradsprosjekt hvor jeg studerte små barns erfaringsbaser læring, b) prosjekter med lærerstudenters erfaringsbasert læring, og c) pågående «inter-species» studier av erfaringsbasert læring hos individer som tilhører andre arter.

Å anvende sanser på en oppmerksom og reflekterende måte har i millioner av år vært en forutsetning for overlevelse. Skjerpet oppmerksomhet, nyanserte handlinger og følelsesmessig engasjement i konkrete kontekster er nødvendig for å handle adekvat i stadig nye kontekstene. Klima- og økologiske utfordringer krever at vi er fleksible og endringsdyktige, kreative og handlingsdyktige, ansvarsfulle og empatiske i det økologiske felleskapet på planeten vi deler med hverandre. Kunst- og håndverksfaget kan ha en sentral rolle i en økologisk danning.

Internasjonale utdanningstrender søker etter å effektivisere læring, men mange ting kan læres kun gjennom erfaringer fordi erfaringer binder sammen kognisjon, følelser og praktiske evner. Med kritikk av antroposentrisme, søker presentasjonen å dekonstruere en rekke dualismer, blant annet dualismen som rettferdiggjør maktforholdet mellom erfaringsbasert og teoretisk læring.

Nøkkelord: Økologisk dannelse, erfaringsbasert læring, sanser, oppmerksomhet
Spørsmål til diskusjon: Hva kan KH-faget bidra med i økologisk dannelse?