How to make a Goldfish fly. Visuelle fortellinger i en naturbasert kontekst

Av: Ann-Mari Arneberg


Konferansebidrag i Nettverkskonferansen -Kunst og håndverk 2019, arrangert på Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden.

Fokus på sammensatte roller som lærer, kunstner og forsker har de senere årene fått et større fokus i profesjonssammenheng. For meg har dette aktualisert seg ved at jeg parallelt med å undervise studenter i landart-baserte prosjekter, også gjennom egen kunstnerisk virksomhet i flere
år arbeidet med ulike former for installasjoner i naturen. Målet har bla. vært å visualisere ulike temaer knyttet til underliggjøring i en kontekst med stedets egenart. Med utgangspunkt i eget kunstnerisk arbeid vil jeg anvende en type autoetnografisk retrospeksjon som forståelsesgrunnlag for refleksjoner og undersøkelser knyttet til hvilke faktorer som ligger til grunn for å arbeide med installasjoner i en kontekst med naturen. Installasjonen som uttrykk vil undersøkes i forhold til hvilke faktorer som danner basis for skapende prosesser knyttet til bla. sted, tid, tema, estetiske virkemidler, materialer, ulike uttrykksformer og et miljøperspektiv. Dette igjen danner grunnlag for estetiske læreprosesser og kunnskapsdanning relatert til forståelsen av deler av samtidskunsten.
Den fagdidaktiske vinklingen vil ligge implisitt i utøvelsen av det kunstneriske arbeidet, men ikke drøftes i denne sammenhengen.

Referanser:
Angelo, E. & Kalsnes, S. (red). 2014. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning. Cappelen Damm
Barone, T. & Eisner, E. 2012. Arts Based Reserch. Thousand oaks, Calefornia: SAGE
Buber, M. 1992. Jeg og du. Oslo: Cappelen
Godtfredsen, Lise. 1999. Når ting bliver kunst. København: Glads Forlag
Gunnerød , S. 2017. Liturgi. Norsk Kulturråd. Kulturfondet
Hannula, M., Suoranta, J. & Vaden, T. 2014. Artistic Research Metodology. Narrative, Power and the Public. New York: Peter Lang
Hansen, E.R. 2015. Fra Kunstnernes Hus til kunsthistorien. Kunst og Kultur, nr 2-2015. Universitetsforlaget
Hansen, F.T. At stå i det åpne: dannelse gennem filosofisk undren og nærvær. København: Hans Ritzels forlag
Kiilerich, B. 2015. Micelangelos Pistolettos. Venere degli stracci. Kunst og Kultur, nr. 2-2015. Universitetsforlaget
Meyer, J. U. 2016. Materialiserte minner. Et humoristisk, melankolsk erindringsarbeid. Kulturrådet
Slettemeås, E. 2017. Over alle hauger. Stedskunst og steder I kunsten. Oppland Kunstsenter
Smithson, R. A Provisional Theory of Non-Sites. Unpublished Writings in Robert Smithson: The Collected Writings, ed. Jack Flam. University of Calefornia press, 2nd edition 1996.
Sørenstuen, J.E. 2011. Levende spor: å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur. Fagbokforlaget
Ustvedt, Øystein. 2002. Tingenes uorden, om Børre larsens kommentarer. Katalog nr. 39. Astrup Fearnley Museet for Moderne kunst

Nøkkelord: Kunst i natur, installasjon, samtidskunst, egen kunstnerisk virksomhet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *