RE-PARASJONER 2020

– En utstilling om tekstil nødvendighet, nytte og nytelse, om usynlig nøysomhet og kunst, og om synlig bærekraft og trendsettende mote

Vårsemesteret ved USN campus Notodden er i full gang, og det samme er vårens utstillinger i Foajégalleriet. Årets første utstilling er i regi av fire flotte fagansatte ved vårt institutt, med reparasjon som tema. Gjennom presentasjoner, taktile utstillinger og foredrag skal det oppmuntres til å gi nytt liv til gamle favoritter av god kvalitet.

Torsdag 9. januar var det mange hadde møtt opp for å få med seg åpningen av utstillingen, som de siste ukene har tiltrukket seg mange nysgjerrige blikk gjennom vinduet. Men det var nok først på nært hold, når man kunne ta og føle på plaggene at den virkelig kom til sin rett.

Foto: Jadwiga Podowska

Publikum oppfordres til å ta kaffepausen i utstillingens reparasjonskrok, der medbragte reparasjoner kan utføres, eller man kan prøve seg på garn, tråd og hullete sokker som er til disposisjon.

Kari Carlsen er initiativtaker til utstillingsprosjektet, og har fått med seg kollegene Astrid Hus, Therese Henner og Kirstine Riis i utvikling av utstillingen, som omfatter både deres egne reparasjonsarbeider, historisk materiale og studentarbeid.

Foto: Britt Frøland

Følgende tekst er hentet fra presentasjonen av prosjektet:

Å reparere betyr å ha respekt for tingene rundt oss, å ta vare på tekstilene som omslutter oss, slik at jordas ressurser ikke unødig øses ut over oss som har mer enn alt vi trenger.

I tidligere generasjoner brukte kvinnene mye tid og omhu på å kle familien. All tekstil ble laget i hjemmet, eller kjøpt for dyre penger avhengig av om det var penger i omløp i det sosiale laget de tilhørte. Ull og lin var de stedlige ressursene for tekstil produksjon i vår del av verden, og prosessen fra råmateriale til fiber, tråd, garn og stoff var lang og tidkrevende. Uansett sosiale lag var klær så dyre å skaffe til veie, at reparasjoner var en naturlig og nødvendig del av hverdagslivet for alle. Enten det var mor, bestemor, tanter, døtre, eller tjenestefolk som tok seg av denne delen av husholdet.

Reparasjoner kan være usynlige eller bidra til at plagget framstår på nytt med eleganse eller sprelsk overdådighet, og der reparasjonen, utover den håndverksmessige tilfredsstillelsen, også og alltid utfordrer og utvikler estetisk dømmekraft.

UTSTILLINGEN HAR FØLGENDE TEMAER:

Historisk perspektiv – nøysomhet materialer verktøy: «Stoppelapp og lappelapp» skolereparasjoner har vært en del av faget Håndarbeid for jenter/Kunst og håndverk.

Bøtte barneklær i omløp: Arvet ull, med og uten hull, trenger reparasjoner – får fine lapper og stoppinger.

Arbeidsklær med lang levetid: En viktig klesgruppe å reparere, både nåtids- og tidligere tiders økonomisering med ressurser.

Nåtidstreparasjoner: bærekraft, gjenbruk, dekor.

Fra usynlige til synlige reparasjoner: Ulike idealer og ideer bak reparasjonene.

Votter, sokker, luer: Mønster, stopping og lapping.

Fra favorittplagg til kunstprosjekt: Det begynte som reparasjon og utviklet seg videre.

Reparasjonshjørnet: Med redskaper og materialer. Ta en pause i andre gjøremål og stoppe/lappe/….sy for hånd eller maskin og ta en titt på bøkene.

Foto: Britt Frøland

Foredrag om reparasjon

Eva Kittelsen, kjent fra fjorårets utgave av Symesterskapet, var hentet inn som foredragsholder for anledningen, med sitt foredrag «Synlig reparasjon – filosofi og praksis». Også her handlet det om reparasjon og etiske og miljømessige aspekter ved gjenbruk og vedlikehold av plagg. Hun fortalte om sitt engasjement i Fair & Square, der tekstilarbeidernes arbeidsforhold, lønn og velferd står i sentrum. Hun minnet også om viktigheten av å ta vare på det man omgir seg med, det være seg klær eller mennesker, og ikke minst seg selv.

Foto: Jadwiga Podowska

Studier ved institutt for estetiske fag: