Finn Hjardemaal og Marte Sørebø Gulliksen har publisert en artikkel i Acta Didactica – et vitenskapelig tidsskrift som utgis ved UiO.
Tittelen på artikkelen er, «Arbeidsformer i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk, en introduserende og kvantitativ studie av studentenes erfaringer»
Sammendrag Denne artikkelen presenterer fase 1 i et større fagdidaktisk forsknings- prosjektom arbeidsformer og innhold i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Artikkelen har som mål både å introdusere problematikken på et mer gjennomgripende nivå, og å utforske kvantitativt studentbesvarelser innhentet i forbindelse med StudDataundersøkelsen. Problemstillingene er Hvilke arbeidsformer er representert i planverket for faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk? og Hvilke arbeidsformer er empirisk sett tilstede i institusjonens studium i følge studentenes vurderinger slik det kan leses ut av deres responser i StudDataundersøkelsen?. Analysene av materialet tyder på at fagplanene ser ut til å ha en vektlegging på studentenes individuelle kompetansebygging og et fokus på individuelle arbeidsformer. I utdanningen, derimot, står arbeidsformer som har et hovedfokus på det kollektive, sterkere, slik studentene rapporterer at de opplever det. Du finner artikkelen i sin helhet her: https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1052